Çizgili Forum

Geri git   Çizgili Forum > FORUM KULLANIM ALANI > Üst Yönetim Odası > EĞİTİM HAYATI, OKULLAR VE ÖDEV ARŞİVİ > Ödev Arşivi > Felsefe-Sosyoloji
Üye Ol Yardım Üye Listesi Takvim Tüm Mesajları Okunmuş Say

Yanıtla
 
Seçenekler Stil
Alt 06-04-2009, 10:22   #1
hakani74

 
hakani74 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik Tarihi: 12-03-2008
Mesajlar: 147
Uye No:62
Tecrübe Puanı: 184
Karizma Puanı: 155278
Karizma Derecesi
hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde hakani74 şöhret ötesinde
yeni Gözlem Nedir?

Gözlem
Gözlem: Toplumsal yaşamla ilgili olayları oluşum koşulları içinde amaçlı ve sistemli bir biçimde izlemek ve kaydetmektir.
Gözlem çeşitleri şunlardır, bu çeşitler gözlemin şekil itibari ile çeşitleridir.

1- Belgeler Üzerinde Yapılan Gözlem: Araştırılan konu ile ilgili kitap, yazıt, film ya da ses, kayıt, nesne, istatistik vb. belgeleri incelemektir.

2-Kapsamlı Gözlem: Çok sayıda bireyden oluşan bir toplumsal grubun ekonomik, kültürel ve toplumsal özelliklerinin görüşmelerle araştırılmasıdır.

3-Yoğun Gözlem: Kapsamlı gözlemin yetersiz kaldığı durumlarda araştırma konusu ile ilgili az sayıda insanla derinlemesine görüşülmesidir.

4-Katılarak Gözlem: Araştırmacının incelediği toplumun yaşantısına katılarak bilgi toplamasıdır. Çoğunlukla antropologların kullandığı bir bilgi toplama aracıdır. Katılarak gözlemde ideal olan incelenen kültürün içinde dört mevsim yaşamaktır. Ancak bu zorunlu bir koşul değildir. Katılarak gözlemin olumsuz yönü araştırmacının uzun süre inceleme yaptığı toplumun içinde kalarak objektifliğini yitirmesidir.
Katılarak gözlem, veri toplama tekniği olarak bir gözlem çeşidi olup, katılarak gözlem ile ilgili farklı kaynaklarda, farklı adlandırmalar ve sınıflandırmalar kullanılmıştır. İki tür gözlem vardır. Bunlar
 Katılmalı gözlem ve
 Katılmalı olmayan(sistemli gözlem) gözlemlerdir.
Güven’e göre ise, üç tür gözlem vardır. Bunlar
 Belgeler Üzerinde Yapılan Gözlem,
 Kapsamlı Gözlem,
 Yoğun Gözlemdir.
Bir başka sınıflandırmaya göre de gözlemler;
 Basit Gözlem
 Sistematik Gözlemler
Katılarak gözlemi, basit gözlem içerisine almıştır. Basit gözlem, araştırmacının teknikler kullanmadan yaptığı ve tekrarlanması ancak rastlantılarla mümkün olabilen bir gözlem türüdür. Burada gözlemci, gözlem yaptığı olay hakkında tanık olduğu veya doğrudan katıldığı durumlar yardımıyla bilgi toplamakta ve yaptığı gözlemlerin, başka gözlemciler tarafından standartlaştırıcı teknikler kullanarak denetlenmesi olanaksız olmaktadır. Başka bir deyişle, yapılan gözlem salt gözlemi yapana özgü bir deneyim olup, yinelenerek başka gözlemcilerin de yanı gözlemi paylaşmaları olanağı bulunmamaktadır. Bu gözlem kendi içinde ikiye ayrılmaktadır.
 Katılımlı Gözlem(Katılarak Gözlem),
 Katılımsız Gözlem
Karasar’a göre ise, gözlem kendi içinde ikiye ayrılmaktadır. Bu gözlemci ile gözlenen arasındaki fiziki yakınlık ve ilişkilere göre sınıflandırılmıştır.
 Dışardan Gözlem
 Katılarak Gözlem
Katılarak gözlemde, gözlemci gözlenen etkinliklerin düzenli bir katılımcısıdır ve onun rolü katılımcı ve gözlemci olmak üzere ikilidir ve diğer katılanlar tarafından bilinmez. Örneğin bir fakülte yönetim kurulu üyesi gözlemcinin kurullara katılarak toplantılara devam etmesi ve diğer tüm kurul etkinliklerine katılması böyledir. Katılmalı gözlemde yapılaşmamış bir kayıt tekniği kullanılır.
Karasar’a göre katılarak gözlemde, gözlemci, gözlenenlerle birlikte olup, onlardan biri gibi davranır; ideal olarak, onun bir gözlemci olduğu da bilinmez. Bu tür gözlemler, özellikle antropologlarca, yoğun şekilde uygulanmaya çalışılmaktadır. Güven’e göre, bu tür “gözlemin tekniği, katılma, beraber yaşama ve paylaşmadır”.
Güven’e göre ise katılarak yapılan gözlemde, araştırmacı, gözlemlediği olaya ya da toplumsal kümeye bizzat katılarak bilgi sahibi olmakta ve bu bilgileri standart bir gözlem aracını kullanmadan toplamaktadır. Örneğin, bir köy topluluğunu köye yerleşip uzunca bir süre orda yaşayarak ve o topluluğun bir üyesi olarak gözlemleyen bir araştırmacının yaptığı gözlem bu türdendir. Hiç kuşkusuz böyle bir gözlem türü ancak, araştırmacının kendisini, bir grubun üyesi olarak kabul ettirecek şekilde saklayabildiği, gözlemci kimliğini gizleyebildiği zaman kullanılabilecektir.
Yukarıdaki açıklamaklardan anlaşılacağı üzere katılarak gözlem araştırma konusu ile ilgili veri toplamak için araştırmacının mekana, zamana, kişilere ve olaylara birebir tanık olmasına dayanan bir gözlem türüdür. Bu teknik, bazı çevrelerde, “nitel araştırma yöntemi” ya da “etnografik araştırma tekniği” olarak da anılmaktadır.

Herhangi bir olayı, o olay sırasında herhangi varlığı, o varlık üzerinde belli bir amaç ile planlı olarak inceleme yapmaya gözlem yapmak diyoruz.
Gözlem, bilimsel amaçlara uygun planlı ve dikkatli bir algıdır. Bakmak ve seyretmekle gözlem birbirinden çok farklıdır.1- Gözlemin yararlarını şöyle sıralayabiliriz:
A. Kişide araştırma, inceleme alışkanlığı kazandırır.

B. Kişileri daha dikkatli yapar.

C. Gözlem yoluyla elde edilen bilgiler daha kalıcıdır.

D. Gözlemde kişi daha bilinçli çalışır.

E. Gözlem, öğrencinin planlı çalışmasını sağlar.

F. Gözlem, öğrencinin etkin olmasını gerektirir.
Gözlem, insanın bütün dikkatini bir araya toplayarak bütün ayrıntıları inceden inceye gözetlemesini gerektirir. Beceri, sabır ve alışkanlık isteyen bir iştir. Gözlem yapan kimse, birçok gözlemden sonra ne gibi düzenlilikler çıktı? Bunlar nelerdir diye kendi kendine sorar. Eğer bazen düzenliliklere rastlarsa bunları yeni gözlemlerinde de kontrol eder. Düzenliliklerin araştırılması, gözlem ve anlatımın kaçınılmaz bir devamıdır. Gözlem sırasında toplanan bilgilerin kolaylıkla gözden geçirilmesi için kendi içinde sınıflandırılır. Fen bilgisi derslerinde sınıflandırma önemli bir rol oynar. Gözlemler sırasında soyutlamaya gidilir. Gözlem yoluyla pek çok şey öğrenebiliriz.

2) Gözlem çeşitleri: Bu gözlem çeşitleri yapılma şekline göredir.

a) Uzun süreli gözlem: Geceleyin aynı saatte ayın gökyüzünde bulunduğu yeri gözleme, bir tohumun çimlenip, büyüyüp çiçek açıncaya kadar geçen bütün aşamalarını gözlemek uzun süreli gözleme örnektir.

b) Kısa süreli gözlem: Bir müzenin, hayvanat bahçesinin, fabrikanın, inşaatın gezilip gözlenmesi kısa süreli gözleme örnektir.

c) Ani gözlem: Bir rastlantı sonucu yapılan gözlemdir. Bir yangının başlayıp söndürülmesi, bir trafik kazası ani gözleme örnektir.

d) Araçlı gözlem: Bir yardımcı araç kullanılarak yapılan gözlemdir. Büyüteçle kumaş ve çeşitli eşyanın gözlenmesi, mikroskop altında eşyanın, soğan zarının, amiplerin gözlenmesi, dürbün ile gökyüzünün gözlenmesi araçlı gözleme örnektir.

3) Gözlemin zamanı
a) Konunun işlenmesinden önce yapılan gözlemler: Bu konu ile ilgili bir film olabilir. Konu işlenmeden önce film gösterilir ve gözlenir. Eskimoların yaşamı ile ilgili bir filmin gözlenmesi gibi. Böylece konu hakkında dikkat çekilmiş olur.
b) Konu işlenirken yapılan gözlem: Okullarımızda en çok başvurulan gözlem çeşididir. Sınıfa bir içeceğin getirilip gözlenmesi, bir tavşanın, kedinin gözlenmesi gibi.
c) Konunun işlenmesinden sonra yapılan gözlem: Canlı varlıklar konusu işlendikten sonra hayvanat bahçesinde yapılan gözlem gibi. Aynı şekilde beslenme konusu işlendikten sonra fırında, konserve fabrikasında yapılan gözlem gibi.

4) Gözlemin yeri
Gözlem yapılacak yer, genellikle varlıkların ve olayların doğal durumda bulunduğu yerlerdir. Yapı malzemelerinin gözlenmesi en iyi şekilde bir inşaatın yapıldığı yerde olabilir.

5) Gözlemde yardımcı araçlar:
a) Duyu organlarımızın gücünü artıran araçlar: Görme duyumuzun gücünü artırmak için büyüteç, mikroskop, işitme duyumuzun gücünü artırmak için doktorların kullandığı dinleme aleti gibi araçlar kullanırız.
b) Duyu organlarımızın yanılmasını önlemek: Uzunluk ölçmede metre, mikrometre, kompas, ağırlık ölçmede: Terazi, sıcaklık ölçmede termometre gibi araçlar kullanırız.
c) Bizim yerimize gözlem yapan araçlar: Meteoroloji gözlemleri için kullanılan; barometre, termometre, higrometre gibi araçlar, depremlerin şiddetini, yerini saptamak için sismograf gibi araçlar kullanılır. Bunlar bizim yerimize gözlem yaparlar. Sonuçlarını bize bildirirler.

6) Gözlem nasıl yapılır?
a. Gözleme başlamadan önce bir gözlem planı yapılır.
b) Gözlem yapılırken öğrencilerin duyu organları iyice çalışmalıdır. Miyop olan bir öğrenci olayları iyi göremeyebilir. Ağır işiten bir çocuk açıklamaları izleyemez.
c) Öğrenciler psikolojik olarak gözleme hazır olmalıdır.
d) Gözlemden bütün öğrencilerin aynı derecede yararlanmaları sağlanmalıdır.

.
.
.
.

Onurlu acıların peşinde, karşı olmayı tercih ederek, haklı bir başkaldırının, erdemli isyankarı...
hakani74 isimli üye çevrimdışı   Alıntı Yap ve Yanıtla
Yanıtla

Etiketler
gözlem


Konuyu toplam 1 üye okuyor. (0 kayıtlı üye ve 1 misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz




vBulletin® Version 3.7.0 Beta 4